چاپ        ارسال به دوست

نوسازی
یادداشت؛

نوسازی قدیمی‌ترین نیروگاه برق کشور

محمدرضا گوهری داراب‌خانی، معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت: نیروگاه طرشت با گذشت بیش از ۶ دهه فعالیت، با همان قابلیت اطمینان و توان طراحی اولیه همچنان در مدار تولید برق قرار دارد. اما طبیعتا نیروگاه‌هایی که با تکنولوژی‌های قدیمی ساخته و طراحی شده‌اند، براساس استراتژی‌ها و سیاست‌های حاکم در وزارت نیرو باید فعالیت نوسازی خود را آغاز کنند. چرا که نوسازی نیروگاه‌های فرسوده یکی از راه‌های افزایش راندمان آنها است.
از این رو نیروگاه طرشت از این قضیه مستثنی نبوده و به عنوان اولین نیروگاه بخار کشور در این مسیر نیز گام‌های موثری برداشته است. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که با توجه به تصمیم شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی مبنی بر بازنشستگی نیروگاه‌های قدیمی راندمان پایین، مقرر شده تا در نیروگاه طرشت از مولدهای پایه گاز سوز(موتورهای گازسوز) با راندمان بالا استفاده شود. این مولدها علاوه بر راندمان بالا، زمان نصب و اتصال به شبکه، مصرف آب بسیار کمی نیز نسبت به انواع دیگر نیروگاه‌ها دارند.
بر همین اساس برنامه از مدار خارج شدن دو واحد بخار نیروگاه طرشت در دستور کار قرار گرفته است. با خروج این دو واحد بخار برای همیشه، فقط با نگهداری از دو واحد بخار و نیز ۶ واحد پایه گازسوز این نیروگاه، می‌توان تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد. حتی در صورت خروج هر چهار واحد بخار نیروگاه طرشت می‌توان میزان صرفه‌جویی آب مصرفی نیروگاه را تا ۹۵ درصد نیز ارتقا داد.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که راندمان بسیار بالای مولد‌های گاز سوز، باعث صرفه‌جویی بسیاری در مصرف سوخت گاز نیز خواهند شد. به هر حال راندمان پایین در نیروگاه‌های مسن، با توجه به تکنولوژی‌های قدیمی انکارناپذیر است. این در حالی است که راندمان نیروگاه‌ها رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داشته و همه این مسائل باعث می‌شود برق تولید شده از نیروگاه‌های قدیمی که راندمان‌های پایینی دارند با قیمت تمام‌شده بالاتری تولید شود.
اما با نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و با افزایش راندمان آنها طبیعتا میزان سوختی که در این واحدها مصرف می‌شود کاهش یافته و از افزایش قیمت تمام شده جلوگیری می‌کند. در نهایت به همان میزان که مصرف سوخت کاهش پیدا کند، بحث کاهش آلاینده‌ها و قاعدتا بحث سازگاری آن با محیط‌زیست نیز بیشتر نمایان شده و با صرفه‌جویی در سوخت نیروگاه‌ها می‌توان این سوخت را به سایر بخش‌ها تزریق کرد.
 در سال‌های گذشته افزایش راندمان واحدهای نیروگاه طرشت به اشکال مختلف (با این قید که واحدهای بخار در مدار تولید باقی بمانند) در دستور کار قرارگرفته و در حد قابل قبولی نیز انجام شده است و موضوع مهم این است که این پروژه با توجه به خروج واحدهای قدیمی و نصب و بهره‌برداری از واحدهای جدید به صورت چشمگیری راندمان را نیز افزایش خواهند داد.
نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که به صورت کلی تغییر تکنولوژی تولید برق پر هزینه و زمان بر بوده و نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و اصولی بوده و انجام این پروژه نیز از سال‌های قبل برنامه‌ریزی شده که در سال ۱۴۰۰ با خروج همیشگی دو واحد بخار به صورت عملی آغاز شده است .
طبق برنامه زمان‌بندی خروج دو واحد بخار انجام شده و تا پیک ۱۴۰۱ دو مولد پایه گاز سوز راندمان بالا نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید که در ادامه چهار واحد دیگر از این مولدها نیز نصب و بهره‌برداری خواهند شد.
نیروگاه طرشت از هر گونه تغییر در راستای افزایش تولید و راندمان، کاهش مصرف و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا استقبال می‌کند .با انجام کامل این پروژه مجموع راندمان نیروگاه طرشت به حدود ۴۰ درصد خواهد رسید که این به معنای افزایش ۱۵ درصدی راندمان نیروگاه است.


٠٨:٣٣ - يکشنبه ٢١ آذر ١٤٠٠    /    عدد : ٣٠٣    /    تعداد نمایش : ١١٥


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج